Cialis accept btc
 
 
Ustka apartamenty
Apartament "PRZYSTAŃ" - 200m od promenady i plaży po wschodniej stronie w Ustce
Apartamenty nad morzem
Apartament "PRZYSTAŃ" - kuchnia

Atrakcje turystyczne

 
 

Atrakcje turystyczne Ustki



Ustka to nie tylko
kuracyjne i wypoczynkowe miasteczko odwiedzane w lecie przez dziesiątki tysiący turystów.

Ustka ma również swoją historię, której ślady widzimy również dziś w postaci pomników ludzi, którzy tworzyli to miasto, budowli, które przetrwały różne koleje losu, fortyfikacji i umocnień wskazujących na jego także wojenną przeszłość oraz muzeów gromadzących materialne pamiątki z minionych czasów i ukazujących dawne zawody i tradycje.


Port i molo - port stanowił centrum wsi rybackiej, która została tu założobna już w średniowieczu. Począwszy od połowy XIV zabudowywano tereny wokół niego . Wśród budynków, które dziś znajduj,ą się w okolicach portu znajduje się kilka, którym warto poświęcić trochę więcej uwagi. Na przykład budynek z czerwonej cegły, znajdujący się przy ulicy Zaruskiego - to jeden z najstarszych spichlerzy portowych. Tu przechowywano ziarno wywożone statkami (żaglowcami i parowcami) do Anglii, Niemiec i Skandynawii. Warto też spojrzeć na budynek z wieżyczkami zbudowany w stylu secesji (przełom XIX i XX w.). Dziś znajduje się tam siedziba urzędu celnego - co ciekawe w tym samym celu budynek był użytkowany również przed wojną. W porcie na uwagę zasługują jeszcze niewątpliwie dwie budowle: spirytusownia i Czerwona Szopa - dawna baza ratowników morskich. Największą atrakcją portu w Ustce są jednak obydwa mola - wschodnie i zachodnie - które swój obecny kształt zyskały na przełomie XIX i XX wieku. Wcześniej były to wielkie drewniane skrzynie wypełnione kamieniami i zakopane wzdłuż koryta rzeki, a częściowo w nim zatopione. Umocnienia portowe były krótkie, a wejście do portu bardzo wąskie. Port kończył się mniej więcej w miejscu dzisiejszej  ostrogi helskiej. Port zazwyczaj kojarzy się z portowymi knajpami. W XVIII wieku było ich aż sześć - bardzo dużo, jak na liczącą wówczas 50-ciu mieszkańców Ustkę. Port w Ustce również dziś obok stałych bywalców - rybackich kutrów - gości czasami duże jednostki wojskow, towarowe czy też pasażerskich.  Wejście do portu takich dużych jednostek jest często skomplikowane i stanowi atrakcję dla turystów. Czasmi nie obywa się bez kłopotów, szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych. Niesamowite wręcz wrażenie robi wyprowadzanie z portu przez holowniki barek wiozących fragmenty (np. całe nadbudówki) dużych statków budowanych w usteckiej stoczni. Wówczas nagle w porcie pojawia się kolos, który swoją wielkością przewyższa wiele stojących w pobliżu budynków, zajmujący cały portowy kanał i  wolno przesuwający się wzdłuż nabrzeży. Wzdłuż kanału portowegourządzono długi ciąg spacerowy, który pozwala z bliska przyjrzeć się całemu procesowi, a także kutrom i jachtom morskim, które na ten czas muszą zmienić miejsce cumowania. Nadal liczne w porcie smażalnie i bary pozwalają Ustce zachować dawny klimat miasteczka portowego.

Latarnia morska - to budynek z czerwonej cegły, który powstał w 1892 roku u nasady wschodniego falochronu na miejscu stojącej tu wcześniej stała stacji pilotów - doświadczonych, miejscowych marynarzy pełniących w stacji dyżury i pomagających żeglarzom w wejściu do portu w Ustce. Port i rejon u jego wejścia nie były wówczas systematycznie pogłębiane. Statki często grzęzły na mieliznach i tylko żeglarze zaznajomieni z portem znali bezpieczną drogę. Piloci podpływali do statków na redzie na łodzi wiosłowej. W XIX wieku wciągali też na maszt stojący obok stacji specjalną lampę naftową wysyłającą czerwone światło na odległości ponad 6 mil (ok. 11 km) . Praca latarników była w przeszłości uważana za niezmiernie odpowiedzialną, a za zaniedbania groziła wysoka kara. Dziś budynek latarni posiada ośmiokątną wieżę o wysokości 21,5 m, z której  białe światło wysyłane jest na odległość prawie 30 km. W sezonie letnim latarnia  jest udostępniana do zwiedzania turystom.

Czytaj więcej: Atrakcje turystyczne Ustki